W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs)

Status Status: Rozstrzygnięty

Program został przygotowany, by wspierać osiągnięcia neutralności klimatycznej Polski, poprzez wdrożenie rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo energetyczne kraju i zwiększających konkurencyjność polskiej gospodarki, co w efekcie powinno się przyczynić do zwiększenia się o 20-50% (w stosunku do poziomu z roku 2020) udziału energii pochodzącej z OZE w ogólnym miksie energetycznym kraju. Cele szczegółowe  Programu, w które wpisuje się zakres tematyczny konkursu to:

C1 wzrost potencjału przemysłu energetyki odnawialnej (w tym prosumenckiej),

C2 rozwój inteligentnej infrastruktury sieciowej (energetycznej),

C3 obniżenie emisyjności energetyki poprzez zwiększenie wykorzystania surowców biodegradowalnych oraz produktów odpadowych.

  • Do konkursu mogą przystąpić:

    • konsorcja – składające się z maksimum 3 podmiotów:
      • co najmniej jednego przedsiębiorstwa i co najmniej jednej jednostki naukowej,
      • Liderem konsorcjum musi być przedsiębiorstwo.
  • Dofinansowanie można przeznaczyć na wykonanie studium wykonalności, realizację badań podstawowych, przemysłowych, prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych.

    Projekt musi być realizowany w podziale na 3 fazy, obejmujące:

    • Faza I – opracowane studium wykonalności techniczno-ekonomiczne wskazujące na zasadność realizacji propozycji będącej przedmiotem wniosku o dofinansowanie, czas realizacji 9 miesięcy,
    • Faza II – osiągnięcie min. 6 poziomu gotowości technologicznej (TRL 6) propozycji będącej przedmiotem wniosku o dofinansowanie; czas realizacji2 lat,
    • Faza III – osiągnięcie co najmniej 8 poziomu gotowości technologicznej (TRL 8) propozycji będącej przedmiotem wniosku o dofinansowanie, czas realizacji do 3 lat.
  • OBSZAR TEMATYCZNY nr T2 (tytuł) Energetyka wiatrowa na lądzie i na morzu

    • T2.1. Energetyka wiatrowa na lądzie,
      • T2.1.1 Inteligentna farma wiatrowa,
      • T2.1.2. Rozwój technologii utylizacji lub recyklingu komponentów elektrowni wiatrowych.
    • T2.2 Morska energetyka wiatrowa, 
      • T2.2.1. Pierwsza pływająca turbina wiatrowa na Bałtyku.

    OBSZAR TEMATYCZNY nr T3 (tytuł) Technologie wytwarzania i wykorzystania wodoru

    • T3.1. Zintegrowane systemy procesu elektrolizy wody  przeznaczone do produkcji wodoru  wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych (biomasa, wiatr lub fotowoltaika) wraz z magazynowaniem wodoru lub wprowadzaniem do gazu ziemnego,
    • T3.2. Zgazowanie biomasy leśnej/rolniczej względnie biodegradowalnych odpadów w celu wytworzenia gazu syntezowego możliwego do produkcji wodoru względnie jego pochodnych (metan, metanol amoniak itp.),
    • T3.3.Wysokotemperaturowa piroliza metanu i technologie termochemicznego rozkładu wody w celu wytworzenia wodoru,
    • T3.4. Konwersja instalacji energetycznych wykorzystujących paliwa konwencjonalne na paliwo wodoronośne (wodór, metanol, amoniak itd.).

    OBSZAR TEMATYCZNY nr T4 (tytuł) Magazyny energii i mikrosieci energetyczne i cieplne

    • T4.1. Budowa lokalnych magazynów energii w różnych technologiach, zintegrowanych z OZE,
    • T4.2. Budowa energetycznie zintegrowanej mikro-sieci (obszarowa integracja źródeł generacji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z uwzględnieniem różnych technologii magazynowania energii i jej obszarowego bilansowania).
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet dla I konkursu to 377,7 mln zł.

    Kwota ta została podzielona na obszary zgodnie z poniższym:

    • OBSZAR TEMATYCZNY nr T2 (tytuł) Energetyka wiatrowa na lądzie i na morzu – 125,9 mln zł,
    • OBSZAR TEMATYCZNY nr T3 (tytuł) Technologie wytwarzania i wykorzystania wodoru – 141,2 mln zł,
    • OBSZAR TEMATYCZNY nr T4 (tytuł) Magazyny energii i mikrosieci energetyczne i cieplne – 110,6 mln zł.
  • Liczba projektów w konkursie możliwych do dofinansowania:

    w fazie I:

    • OBSZAR TEMATYCZNY T2: maksymalnie 9 projektów,
    • OBSZAR TEMATYCZNY T3: maksymalnie 12 projektów,
    • OBSZAR TEMATYCZNY T4: maksymalnie 6 projektów.

    w fazie II:

    • OBSZAR TEMATYCZNY T2: maksymalnie 3 projekty (jednak nie więcej niż 1/3 projektów realizowanych w I fazie),
    • OBSZAR TEMATYCZNY T3: maksymalnie 4 projekty (jednak nie więcej niż 1/3 projektów realizowanych w I fazie),
    • OBSZAR TEMATYCZNY T4: maksymalnie 2 projekty (jednak nie więcej niż 1/3 projektów realizowanych w I fazie).

    w Fazie III:

    • OBSZAR TEMATYCZNY T2, T3, T4: maksymalnie 1 projekt.

    Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi:

    Dla Fazy I:

    • 100 tys. zł w przypadku projektu realizowanego w ramach obszaru tematycznego nr T2; T2; T3; T4.

    Dla Fazy II:

    • 15 mln zł w przypadku projektu realizowanego w ramach obszaru tematycznego nr T2; T2; T3; T4.

    Dla Fazy III:

    • 80 mln zł w przypadku projektu realizowanego w ramach obszaru tematycznego nr T2; T3; T4.

    Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (m.in. intensywność pomocy publicznej) to:

    Status przedsiębiorstwa

    Na wykonanie studium wykonalności

    techniczno-ekonomiczne

    Na badania podstawowe

    Na badania przemysłowe

    Na badania przemysłowe
    z uwzgl. premii

    Na eksperymentalne prace rozwojowe

    Na eksperymentalne prace rozwojowe
    z uwzgl. premii

    Na prace przedwdrożeniowe – de minimis

     

     Prace przedwdrożeniowe,

    Pomoc publiczna na pokrycie usług doradczych

    Mikro

    70%

    100%

    70%

    80%

    45%

    60%

    90%

    50%

    Małe

    70%

    100%

    70%

    80%

    45%

    60%

    90%

    50%

    Średnie

    60%

    100%

    60%

    75%

    35%

    50%

    90%

    50%

    Duże

    50%

    100%

    50%

    65%

    25%

    40%

    90%

    n/d

    • Data ogłoszenia: 30 lipca 2021 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 01 września 2021 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 12.01.2022 r., godz. 16:00
    • Wyniki konkursu: NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.
  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI. (link do systemu – aktywny od dnia 01 września 2021 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek pięciu kryteriów oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich może  być również 1 członek Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje trzy kryteria dostępu oraz cztery kryteria punktowane.

  • Co obejmują poszczególne fazy projektu?

    Informacje znajdują się w załączniku nr 13 do regulaminu.

    Czy każdy projekt musi obejmować wszystkie 3 fazy?

    Tak, każdy projekt, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu, musi obejmować realizację wszystkich trzech faz.

    Czy każdy projekt wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma dofinansowanie na wszystkie 3 fazy?

    Liczba projektów do dofinansowania oraz uwarunkowania dot. realizacji projektu z podziałem na fazy opisane są w  Regulaminie

    Kiedy powinien rozpocząć się projekt złożony w konkursie?

    Realizacja projektu musi rozpocząć się dnia 3 października 2022 roku. Wyjątki od tej zasady wskazano w Regulaminie konkursu.

    Jaki jest czas trwania projektu, a jaki czas jego realizacji?

    Okres trwania całego projektu wynosi maksymalnie 77 miesięcy, w tym obejmuje maksymalnie 69 miesięcy na jego realizację przez wykonawcę oraz łącznie maksymalnie 8 miesięcy przeznaczone dla NCBR na ocenę raportów, o których mowa w odpowiednich punktach regulaminu na podstawie zdefiniowanych kryteriów przejścia w ramach Selekcji z fazy I do fazy II i z fazy II do fazy III realizacji projektu. Czas trwania poszczególnych faz projektu (I, II i III) opisany jest w Regulaminie.

    Ile czasu powinny trwać poszczególne fazy projektu?

    NCBR nie przewiduje możliwości wydłużenia trwania żadnej z faz (I, II, III) realizacji projektu. Tylko w okresie 9 miesięcy realizowania fazy I, 24 miesięcy realizowania fazy II oraz maksymalnie 36 miesięcy realizowania fazy III Wykonawca może ponosić koszty w ramach projektu.

    Czy można wydłużyć czas realizacji projektu?

    j.w.

    Kiedy możliwe jest ponoszenie kosztów realizacji projektu?

    Tylko w okresie 9 miesięcy realizowania fazy I, 24 miesięcy realizowania fazy II oraz maksymalnie 36 miesięcy realizowania fazy III Wykonawca może ponosić koszty w ramach projektu.

    Ile maksymalnie zadań może obejmować projekt?

    Każdy projekt składa się z 3 faz, których realizacja następuje kolejno po sobie. Fazy te mogą obejmować:

    faza I –  jedno zadanie, obejmujące wykonanie studium wykonalności techniczno-ekonomiczne;

    faza II – od jednego do czterech zadań, o charakterze badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i/lub prac przedwdrożeniowych;

    faza III – od jednego do czterech zadań, o charakterze eksperymentalnych prac rozwojowych i/lub prac przedwdrożeniowych.

    Czy jest wymóg wdrożenia wyników projektu przez Wykonawcę?

    NCBR może dofinansować projekt, jeśli wnioskodawca zobowiąże się w terminie trzech lat od zakończenia realizacji  fazy III projektu wdrożyć  jego wyniki.1


    obowiązek wdrożenia dotyczy tych projektów, w których wnioskodawca otrzymał dofinasowanie na realizację wszystkich trzech faz Projektu.

     

    DZIEŃ OTWARTY – I KONKURS  „NOWE TECHNOLOGIE W ZAKRESIE ENERGII”

     

    Czy w obszarze tematycznym nr T3 – „Technologie wytwarzania i wykorzystania wodoru” jest miejsce na technologie wytwarzania wodoru z wody, ale bez użycia prądu elektrycznego (w przeciwieństwie do „ZIELONEGO” wodoru i elektrolizy wody, która zużywa prąd elektryczny)?
    Odp.: Tematy obszaru T3 odnoszą się do następujących technologii: 
    T3.1. Zintegrowane systemy procesu elektrolizy wody. 
    T3.2. Zgazowanie biomasy leśnej/rolniczej względnie biodegradowalnych odpadów 
    T3.3. Wysokotemperaturowa piroliza metanu i technologie termochemicznego rozkładu wody 
    T3.4. dotyczy konwersji instalacji energetycznych obecnie stosowanych na paliwa wodoronośne.
    W związku z powyższym należy propozycję projektową ukierunkować na jeden z powyższych tematów.

    Czy jednostka naukowa w ramach zadania może wybudować prototyp?  
    Odp.: Tak, może.

    Czy prototyp wybudowany w II etapie może być fragmentem demonstratora w III etapie?  
    Odp.: Tak, może. Należy ten zamiar opisać we wniosku.

    W p. 46 Regulaminu koszty kwalifikowane określone zostały jako “do 100%” dla jednostki naukowej. Według “Podstawowych informacji o konkursie...” jest to 100% kosztów kwalifikowanych. Jaki jest właściwy zapis?
    Odp.: Oczywiście jest to pokrycie 100% kosztów kwalifikowanych. Ponieważ nie wszystkie koszty muszą należeć do kosztów kwalifikowanych, to nie wszystkie wydatki muszą zostać zrefundowane. 

    Co powinno się stać z infrastrukturą, gdyby została ona wybudowana przez jednostkę naukową na terenie jednego z konsorcjantów: ma być zdemontowana, odsprzedana konsorcjantowi (za jaką cenę?), użyczona?
    Odp.: Właścicielem prototypu jak i demonstratora staje się jednostka/konsorcjant/ konsorcjanci wg zapisów umowy konsorcjalnej.

    Czy konsorcjant może z takiej infrastruktury korzystać komercyjnie?
    Odp.: Po zakończeniu projektu zarówno prototyp jak demonstrator mogą być wykorzystywane komercyjnie o ile nie przynoszą ponadnormatywnego dochodu. Oznacza to, że cena usługi, względnie cena sprzedaży produkcji jest równoważona przez koszty produkcji z uwzględnieniem amortyzacji.

    W załączniku do konkursu "Nowe technologie w zakresie energii: (temat T4.2 mikrosieci), zawarto informacje o skali modułu lokalnej mikrosieci dla prototypu 100-300kW, dla demonstratora 0.8-3MW. Ze względu na to, iż zakres prac dotyczy integracji zarówno energii elektrycznej, cieplnej jak i chłodniczej nasuwa się pytanie czy podany zakres mocy dotyczy mocy wszystkich źródeł (ciepło + chłód + elektryczna) czy wyłącznie energii elektrycznej. Jak obliczyć tą moc np. dla pompy ciepła odwracalnej zasilanej z fotowoltaiki (która ma jest zasilana energią elektryczną o mocy 50kWel i ma moc grzewczą 150 kWth a w 130 kWchl w trybie chłodzenia)?
    Odp.: Podany zakres mocy może pochodzić sumarycznie ze wszystkich źródeł (ciepło + chłód + energia elektryczna).

    Czy to jest 50+150+130, czy tylko 50 czy 150 jako moc wyjściowa maksymalna?, czy inna suma (moce cieplna i chłodnicza występują w innym okresie i nie mogą być wytwarzane w tym samym czasie w urządzeniu).
    Odp.: Tego typu pytania mają charakter szczegółowy związany ze strukturą proponowanego układu i cyklem jego pracy. Winny być one opisane detalicznie w projekcie a opisana we wniosku propozycja będzie oceniona w ewaluacji. Sumaryczna moc różnych źródeł podana w ogłoszeniu jest wskazówką i ukierunkowaniem dla wnioskodawcy.

    Poniższy wycinek pochodzi z Załącznik_nr_13_wytyczne_dot_efektów_realizacji_kolejnych_faz i dotyczy efektu III fazy konkursu. Czy opisana skala układu elektrolizy oznacza, że zaprojektowany i zabudowany demonstrator na potrzeby III fazy w TRL 8 ma mieć moc równą wartości 5 MWe? 
    Odp.: 5 MWE dotyczy mocy elektrolizera lub elektrolizerów.

    Prosimy o przesłanie prezentacji oraz minimalnych warunków umowy konsorcjum. Będziemy zobowiązani również za uzupełnienie na stronie, uporządkowanie i ponumerowanie wszystkich załączników, będzie nam łatwiej procedować.
    Odp. Prezentację przekazujemy drogą elektroniczną na wskazany adres e-mail uczestnika Dnia Otwartego. Minimalny zakres umowy konsorcjum znajduje się pod linkiem: https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2 
    W zakładce-Dokumenty- w dokumencie-Regulamin konkursu str. 46

    Interesuje Nas temat T3. Technologie wytwarzania i wykorzystania wodoru T3.1. Zintegrowane systemy procesu elektrolizy wody przeznaczone do produkcji wodoru wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych (biomasa, wiatr lub fotowoltaika) wraz z magazynowaniem wodoru lub wprowadzaniem do gazu ziemnego.
     

    Faza II – PROTOTYP – PYTANIA – 

    Czy w ramach podtematu 3.1 jako prototyp rozumie się wyłącznie elektrolizer (zaprojektowanie, budowa i testy), czy jako prototyp rozumie się cały opisany układ - od źródła OZE aż do ogniwa paliwowego włącznie?
    Odp.: Cały zintegrowany układ. Niekoniecznie musi się kończyć tylko na ogniwie.

    Czy infrastruktura dodatkowa, której opcjonalnie układ może wymagać jest kosztem kwalifikowanym (źródło OZE, magazyn wodoru, ogniwo paliwowe)? Zakładamy, że stacja tankowania posiada już np. źródło OZE i magazyn wodoru.
    Odp. Tak, ale tylko koszt amortyzacji. Infrastruktura dodatkowa będąca istotnym elementów integracji układu jest kosztem kwalifikowanym. Należy przy tym mieć na uwadze, że źródło OZE nie jest zaliczane do kosztu projektu w Fazie demo o ile jest rozwiązaniem standardowym. Szczegółowy opis znajduje się w Przewodniku kwalifikowalności kosztów.

    Czy ogniwo paliwowe jest obligatoryjnym elementem układu prototypu, czy układ może kończyć się na magazynowaniu wodoru na cele np. tankowania pojazdów (transportowe)?
    Odp.: Ogniwo paliwowe nie jest obligatoryjnym elementem układu prototypu.

    Faza III – DEMONSTRATOR – Pytanie – 

    Czy opisana skala układu elektrolizy oznacza, że zaprojektowany i zabudowany demonstrator na potrzeby III fazy w TRL 8 ma mieć moc równą wartości 5 MWe?
    Odp.: Nie mniej niż 5 MWe.

    W zakresie tematycznym T4.2. zapisano: „Budowa energetycznie zintegrowanej mikrosieci (obszarowa integracja źródeł generacji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, z uwzględnieniem różnych technologii magazynowania energii i jej obszarowego bilansowania). Czy konieczne jest uwzględnienie połączenie sieci pilotażowej (etap III) z siecią dystrybucyjną?
    Odp.: Nie, jeśli chodzi o fazę II-pilotażową.

    Etap I to przygotowanie Studium wykonalności i taki jest spodziewany rezultat, ale przewodnik kwalifikowalności kosztów dopuszcza różne koszty, w tym typowe dla fazy badawczej. Czy w ramach przygotowania Studium można przeprowadzić wstępne testy technologiczne (tzn. zakupić jakiś sprzęt i urządzenia w celu przeprowadzenia wstępnych testów np. dostępnych technologii)?
    Odp.: Nie. 

    Czy limity dot. Kosztów podwykonawstwa (50% kosztów kwalifikowalnych studium wykonalności techniczno-ekonomicznego, badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez dane przedsiębiorstwo, realizujące projekt w ramach konsorcjum) dotyczą wskazanych obszarów łącznie, czy też każdego oddzielnie (max. 50% dla studium wykonalności, max. 50% dla badań podstawowych, max. 50% dla badań przemysłowych i max. 50% dla prac rozwojowych)?
    Odp.: Limit dotyczy łącznych kosztów.

    W ramach realizacji działań projektowych powstanie produkt (magazyn energii + farma fotowoltaiczna). Przedsiębiorstwo - członek konsorcjum chce tylko korzystać z wyników projektu u siebie.  Czy jest obowiązek po zakończeniu projektu sprzedawać rezultaty projektu?
    Odp.: Program strategiczny służy do rozwoju gospodarki, nie powinien stanowić inwestycji dla przedsiębiorstwa, dlatego wdrożenie powinno mieć wymierny charakter np. sprzedaż produktów lub usług powstałych w wyniku wdrożenia do własnej działalności. Taki obowiązek nastąpi po Fazie III. 

    W Załączniku nr 3 do Regulaminu konkursu (Zakres tematyczny konkursu) wskazano, że w ramach tematu T.3.2  zgazowywaniu (w celu wytworzenia gazu syntezowego) mogą podlegać względnie "odpady biodegradowalne". Uprzejmie prosimy o potwierdzenie, że Program  dla tematu T.3.2 dopuszcza do konkursu instalacje funkcjonujące w oparciu o paliwo z resztkowych odpadów komunalnych tj. odpadów o kodzie 19 12 12 frakcja podsitowa oraz frakcja nadsitowa >80mm (tzw. preRDF). Obie wskazane frakcje zawierają w dużym stopniu odpady biodegradowalne. Co więcej, obie frakcje odpadów stanowią od lat najbardziej uciążliwy problem w gospodarce komunalnej. Opracowanie efektywnych, bezpiecznych i niskoemisyjnych technologii zgazowania i odzysku energii, w tym wodoru, z ww. paliwa, leży w interesie samorządowym i społecznym.
    Odp.: Tak, instalacja musi spełniać wymogi prawne dotyczące przekształcania odpadów o danym kodzie. 

    W Załączniku nr 13 do Regulaminu konkursu (Wytyczne dot. efektów realizacji kolejnych faz w poszczególnych tematach z zakresu tematycznego konkursu (Produktów faz)), wskazane jest na wstępnie, że dokument ten:
    "Niniejszy załącznik przedstawia wymagany przez Centrum minimalny dla danej fazy zakres wyników prac B+R wykonawcy, z uwzględnieniem odpowiedniego dla niego Obszaru Tematycznego. Beneficjent we wniosku o dofinansowanie samodzielnie określa szczegółowy zakres Produktów dla wszystkich faz, każdorazowo uwzględniając minimalne wymogi zawarte w tym załączniku."
    Jednocześnie jednak w zapisach dotyczących produktów fazy II dla obszaru T.3.2, wskazuje się: 
    "Skala zgazowania: 100-300 kg/h biomasy"
    Prosimy o potwierdzenie, iż wyżej wskazany zakres (100-300 kg/h) należy interpretować nie jako ściśle obowiązujący, ale jako minimalny poziom wydajności zgazowania dla fazy II Projektu.
    Odp.: Tak, zakres Produktów dla wszystkich faz, każdorazowo uwzględnia minimalne wymogi zawarte w tym załączniku. 

    Czy budowa farmy fotowoltaicznej jest kosztem kwalifikowanym w działaniu T3.1 w fazie 2 lub 3? ponieważ efektem końcowym demonstracji jest  "instalacja demonstrująca zintegrowany układ produkcji wodoru w konfiguracji ze zmiennym wydajnościowo źródłem OZE w skali dużych źródeł energii OZE.". Tym zmiennym wydajnościowo zródłem OZE byłaby duża farma fotowoltaiczna.
    Odp.: Nie jest kosztem kwalifikowanym. Może jednak być nim część integrująca (np. 2 MW) w powiązaniu z elektrolizerem. 

    Proszę również o wyjaśnienie od jakiej mocy zaczyna się "duże źródło energii OZE". 
    Odp.: Duże źródło jest terminem umownym nie ma ono definicji. Może nim być np.  dedykowana farma co najmniej 1 MWe pracująca na potrzeby sieciowe. Nie może to być źródło o mocy poniżej 1 MWe (kwalifikowane jako mikro i małe instalacje OZE). 

    Dotyczy tematu T.3.1 Czy za koszt kwalifikowany w mobilnym magazynie wodorowym można uznać zaprojektowanie i wytworzenie specjalistycznego podwozia z kontenerem do przewożenia zmagazynowanego wodoru  z miejsca produkcji OZE (np. lokalizacja farmy fotowoltaicznej) do miejsca zamiany wodoru w energię elektryczną (np. budynek mieszkalny, osiedle budynków wielorodzinnych). 
    Odp.: Tak.

    Pytanie dotyczy wymogów dotyczących efektów faz odnośnie tematu T.3.2: Czy sformułowanie "Preferowane rozwiązania z wykorzystaniem tlenu z elektrolizy wody" oznacza, że kosztem kwalifikowanym w projekcie może być zakup elektrolizera wytwarzającego tlen i wodór?
    Odp.: Tak.

    Wybór podwykonawcy na etapie planowania biorąc pod uwagę PZP może być niemożliwy (szczególnie w przypadku jednostek naukowych). Opis czego się oczekuje tak, jednak wskazanie konkretnego podmiotu może być niemożliwy szczególnie biorąc pod uwagę okres trwania całego projektu (70 miesięcy).
    Odp.: Nie ma obowiązku wyboru konkretnego podwykonawcy przed złożeniem wniosku natomiast należy oszacować jego koszty wraz z uzasadnieniem. W przypadku wyboru podwykonawcy przed złożeniem wniosku należy zastosować pełne procedury przetargowe. Szczegółowe informacje są zawarte w instrukcji Cyt.:
    V.5. PODWYKONAWCY (jeśli dotyczy) 
    Wskaż (osobno dla każdego podmiotu) czy planujesz zaangażowanie. Należy przewidzieć koszty podwykonawcy/podwykonawców. Wskaż nazwę zadania, do którego planujesz zaangażować podwykonawcę/podwykonawców oraz opisz szczegółowo zakres prac, który planujesz im powierzyć (,a wybór w przypadku więcej niż jednego zadania, pole może być powielane).  
    Oraz 
    Jeśli zlecasz usługi w projekcie zewnętrznemu podwykonawcy, przed złożeniem wniosku 
    i rozpoczęciem trakcie realizacji projektu możesz: • przeprowadzić i rozstrzygnąć procedurę wyboru zewnętrznego podwykonawcy (np. wystosować zapytanie ofertowe, odnotować wpływ oferty podwykonawcy, ocenić oferty); • zawrzeć umowę warunkową z osobą, która będzie zaangażowana do prac w projekcie; • zawrzeć umowę warunkową z podwykonawcą prac B+R; • podpisać listy intencyjne.

    W formularzu wniosku brak informacji (pola) dotyczącego podwykonawstwa!
    Odp.: Jest pole do wskazania zadań jakie wykonawca będzie realizował i tam również należy wpisać nazwę Podwykonawcy (jeżeli został wyłoniony) lub wyraz „Podwykonawca”( jeżeli nie został wyłoniony). Jest to część V wniosku. Więcej informacji uzasadniających wybór danego podwykonawcy można wpisać w studium techniczno-ekonomicznym, w tej części można dołączyć załącznik z szerszymi opisami.

    Czy wynagrodzenia w ramach projektu mogą być wypłacone jako dodatek? czy tylko możliwe są umowy o pracę lub oddelegowania?
    Odp.: Kategoria wynagrodzeń jest dokładnie opisana w Przewodniku kwalifikowalności kosztów https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2 w zakładce Zasady konkursu.

    Dokumentowanie pracy wykonanej na rzecz projektu
    w przypadku umowy o pracę – lista płac, 
    Jeżeli dany pracownik nie jest zaangażowany w projekt w wymiarze pełnego etatu, określenie kwalifikowalnej części wynagrodzenia dokonuje się na podstawie:
    oddelegowania pracownika do projektu w częściowym wymiarze etatu, ze wskazaniem zakresu obowiązków w ramach projektu (najbardziej optymalne rozwiązanie)
    albo 
    karta czasu pracy z opisem wykonywanych zadań  - dla osób, które pracują nieregularnie na rzecz projektu objętego dofinansowaniem np. 1 miesiąc = 2 godziny pracy na rzecz projektu wykazane w karcie czasu pracy,  kolejny miesiąc = 5 godzin pracy
    w przypadku umowy zlecenia – rachunek, protokół odbioru.
    w przypadku umowy o dzieło – rachunek, protokół odbioru.

    Na jakich zasadach mają współpracować Konsorcjanci w Fazie I skoro jest możliwe tylko jedno zadanie a nie można zadania współdzielić pomiędzy Konsorcjantów i nie można podzlecać sobie prac w projekcie?
    Odp.: Zasady współpracy powinny być określone w Umowie konsorcjum. Chcąc zapewnić przejrzystość oceny uzyskanych w wyniku realizacji zadania efektów utrzymujemy, że za realizację pojedynczego zadania odpowiada tylko jeden konsorcjant, który może zlecić wykonanie tego zadania podwykonawcy.

    Temat - T3. Technologie wytwarzania i wykorzystania wodoruT3.1. Zintegrowane systemy procesu elektrolizy wody przeznaczone do produkcji wodoru wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych (biomasa, wiatr lub fotowoltaika) wraz z magazynowaniem wodoru lub wprowadzaniem do gazu ziemnego. - Skala układu elektrolizy: co najmniej 5 MWe. Czy to oznacza, że Demonstrator III fazy musi być o mocy 5 MWe?
    Odp.: Nie mniej niż 5 MWe.

    Mam pytanie jak wygląda ocena projektu pod względem wyceny jego budżetu z uwagi na fakt, że obecny rynek materiałów jest wysoce nieprzewidywalny jeżeli chodzi o ich dostępność i cenę. Planowanie projektu tego typu na prawie 5 lat do przodu jest nie tyle trudne co wiąże się z dużym ryzykiem jego nie wykonania. Czy w takim układzie kryterium związane z przejściem do dalszego etapu projektu o niższej wartości budżetu nie jest w tym przypadku złym rozwiązaniem i powoduje z góry niepowodzenie kolejnej fazy?
    Odp.: Kryteria dot. Oceny budżetu są wskazane w załączniku nr 5 do RK. Proszę zwrócić uwagę na pkt. 97 RK mówiący o istotności poszczególnych kryteriów oraz na zapis mówiący o tym, że dopiero  przypadku gdy po zastosowaniu wszystkich kryteriów istotności więcej niż jeden projekt będzie ex-aequo, o kolejności na liście rankingowej zdecyduje wysokość dofinansowania tj. projekt o niższej wartości dofinansowania otrzyma pozycję wyższą na liście rankingowej. Kryteria przejścia do kolejnej fazy są opisane w załączniku nr 14 i tam również wskazana jest istotność kryteriów i sposób oceny.

    Kryteria oceny wstępnej (załącznik nr 4 RK) - prośba o publikację
    Odp.: Kryteria oceny wstępnej (załącznik nr 4 RK) zostały opublikowane w dniu 30 lipca i są dostępne tu: https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2. W zakładce-Dokumenty- w dokumencie-Regulamin konkursu str. 43.

    Ocena Raportu - czy i w jaki sposób będzie przebiegać ocena sposobu/stopnia/skali wdrożenia produktów przewidzianych w poszczególnych fazach? Czy są odrębne szczegółowe kryteria oceny wdrożenia czy są to "Kryteria przejścia do kolejnych faz (zał.14)"?
    Odp.: Stopień oceny będzie przebiegał na podstawie kryteriów wskazanych w załączniku nr 14 oraz biorąc pod uwagę informacje zawarte w wytycznych dot. Produktów poszczególnych faz w zał. Nr 13.

    Projekt składany będzie w ramach obszaru T4 (Magazyny energii i mikrosieci energetyczne i cieplne) przez konsorcjum jednostki naukowej i przedsiębiorcy - planowane jest zbudowanie instalacji prototypowej oraz demonstratora w obiekcie niebędącym własnością członków konsorcjum (na podstawie umowy użyczenia). Czy koszty budowy instalacji prototypowej/demonstratora mogą zostać poniesione przez jednostkę naukową? 
    Odp.: Tak ale z zastrzeżeniem, że Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej. Jednostki naukowe nie mogą realizować w  projekcie prac przedwdrożeniowych. 

    Czy po zakończeniu projektu prototyp/demonstrator będą mogły być komercyjnie wykorzystywane?
    Odp.: Po zakończeniu projektu zarówno prototyp jak demonstrator mogą być wykorzystywane komercyjnie o ile nie przynoszą ponadnormatywnego dochodu. Oznacza to, że cena usługi, względnie cena sprzedaży produkcji jest równoważona przez koszty produkcji z uwzględnieniem amortyzacji.

    Z uwagi na fakt, iż jedno zadanie może być realizowane wyłącznie przez jednego z członków konsorcjum, a faza I może obejmować maksymalnie 1 zadanie czy istnieje możliwość aby konsorcjant, który nie realizuje zadania w fazie I, również włączył się w prace natomiast realizował je ze środków własnych (tj. koszt niekwalifikowany)? Tego typu uwarunkowanie (tj. maksymalnie 1 zadanie w fazie 1, które może realizować wyłącznie 1 podmiot) uniemożliwia współpracę w ramach konsorcjum przy opracowywaniu studium wykonalności – czy istnieje jeszcze możliwość zmiany tej zasady – tzn. np. umożliwienie realizowania dwóch zadań w ramach fazy 1?
    Odp.: Zasady współpracy powinny być określone w Umowie konsorcjum. Chcąc zapewnić przejrzystość oceny uzyskanych w wyniku realizacji zadania efektów utrzymujemy, że za realizację pojedynczego zadania odpowiada tylko jeden konsorcjant, który może zlecić wykonanie tego zadania podwykonawcy. Nie przewidujemy zmian w tym zakresie. 

    Czy mogą Państwo podać przykładowe kamienie milowe wraz z mierzalnym parametrem dla zadania w ramach fazy I (studium wykonalności)?
    Odp.: Dokładne informacje co powinno zawierać studium wykonalności techniczno-ekonomiczne wskazane jest w zał. Nr 13 do Regulaminu.

    Czy umowa konsorcjum podpisana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie może mieć formę memorandum albo być umową warunkową?
    Odp.: Formę dowolną może przyjąć wnioskodawca proszę tylko pamiętać o minimalnych zakresie umowy wskazanym na stronie 46 Regulaminu konkursu.

    Czy w przypadku rezygnacji przez Wnioskodawcę (z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy) z realizacji dalszych faz / fazy istnieje możliwość zakończenia projektu bez konieczności zwrotu otrzymanego dofinansowania? Czy w przypadku oceny negatywnej efektów realizacji fazy koniecznym będzie zwrot otrzymanego dofinansowania?
    Odp.: Wnioskodawca może rozwiązać umowę na zasadach określonych we wzorze umowy o dofinansowanie. Wzór umowy jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2.

    W przypadku otrzymania dofinansowania na fazę I, a nieotrzymania dofinansowana na fazę II (lub otrzymania na fazę I i II, a nieotrzymania na fazę III) wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wdrożenia wyników projektu (tj. do realizacji wszystkich prac opisanych we wniosku). Niemniej, jakie są inne zobowiązania, które wnioskodawca musi wypełnić w związku z otrzymaniem dofinansowania wyłącznie na część prac?
    Odp.: Proszę się zapoznać ze wzorem umowy o dofinansowanie i częścią np. dot. Monitorowania umowy. Wzór umowy jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2.

    Czy podwykonawca do realizacji zadań w ramach Fazy I musi być wybrany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?
    Odp.: Nie ma obowiązku wyboru konkretnego podwykonawcy przed złożeniem wniosku natomiast należy oszacować jego koszty wraz z uzasadnieniem. W przypadku wyboru podwykonawcy przed złożeniem wniosku należy zastosować pełne procedury przetargowe. Szczegółowe informacje są zawarte w instrukcji Cyt.:
    V.5. PODWYKONAWCY (jeśli dotyczy) 
    Wskaż (osobno dla każdego podmiotu) czy planujesz zaangażowanie. Należy przewidzieć koszty podwykonawcy/podwykonawców. Wskaż nazwę zadania, do którego planujesz zaangażować podwykonawcę/podwykonawców oraz opisz szczegółowo zakres prac, który planujesz im powierzyć (,a wybór w przypadku więcej niż jednego zadania, pole może być powielane).  
    Oraz 
    Jeśli zlecasz usługi w projekcie zewnętrznemu podwykonawcy, przed złożeniem wniosku 
    i rozpoczęciem trakcie realizacji projektu możesz:

    • przeprowadzić i rozstrzygnąć procedurę wyboru zewnętrznego podwykonawcy (np. wystosować zapytanie ofertowe, odnotować wpływ oferty podwykonawcy, ocenić oferty);
    • zawrzeć umowę warunkową z osobą, która będzie zaangażowana do prac w projekcie;
    • zawrzeć umowę warunkową z podwykonawcą prac B+R; • podpisać listy intencyjne.

    Co oznacza „w ramach działalności niegospodarnej” w odniesieniu do jednostki naukowej?
    Odp.: Zgodnie z § 4.ust 9 umowy o dofinansowanie 9. Wdrożenia w rozumieniu ust. 4 pkt 1 nie może dokonać konsorcjant będący jednostką naukową, chyba, że zostaną spełnione następujące warunki:

    w okresie realizacji i 3 lat od zakończenia Projektu zapewniona zostanie rozdzielność w zakresie finansowania działalności gospodarczej i niegospodarczej jednostki naukowej, w szczególności działalność gospodarcza i niegospodarcza oraz ich koszty, finansowanie i przychody będą rozdzielone w celu uniknięcia subsydiowania skrośnego działalności gospodarczej;

    rozdzielność rachunkowa działalności, o których mowa w pkt 1, polega na prowadzeniu odrębnej ewidencji dla działalności gospodarczej oraz na prawidłowym przypisywaniu przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających obiektywne uzasadnienie metod, a także określeniu w dokumentacji, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zasad prowadzenia odrębnej ewidencji oraz metod przypisywania kosztów i przychodów;

    działalność gospodarcza jednostki naukowej w zakresie wykorzystania wyników Projektu ma charakter czysto pomocniczy, tj. odpowiada działalności, która jest bezpośrednio związana i konieczna do funkcjonowania jednostki naukowej lub nieodłącznie związana z jej główną działalnością niegospodarczą oraz ma ona ograniczony zakres tj. w ramach działalności gospodarczej wykorzystuje się dokładnie te same nakłady (np. materiały, wyposażenie, siłę roboczą i aktywa trwałe) co w przypadku działalności niegospodarczej i zasoby przeznaczane rocznie na działalność gospodarczą w zakresie wykorzystania wyników Projektu nie przekraczają 20% całkowitych rocznych zasobów jednostki naukowej związanych z łącznym wykorzystaniem wyników Projektu („próg dodatkowości”).

    W przypadku, o którym mowa w ust. 9, jednostka naukowa zobowiązana jest monitorować w okresie realizacji Projektu, a następnie w okresie 3 lat od jego zakończenia, poziom gospodarczego wykorzystania zasobów, o którym mowa w ust. 9 pkt 3 Umowy. Monitorowanie sposobu wykorzystania zasobów jednostki naukowej powinno odbywać się w cyklach rocznych. Nie jest przy tym dopuszczalne obliczanie średniego poziomu wykorzystania zasobów dla całego okresu monitorowania. Przekroczenie progu dodatkowości w którymkolwiek z okresów sprawozdawczych może skutkować obowiązkiem zwrotu kwoty dofinansowania wraz z odsetkami co najmniej w proporcji odpowiadającej poziomowi wykorzystania wyników do prowadzonej działalności gospodarczej.

    Na potrzeby wywiązania się z obowiązków wskazanych w ust. 10 konsorcjant, o którym mowa w zdaniu pierwszym ust. 9, ma obowiązek określić, jaki wskaźnik będzie stanowił podstawę do określenia gospodarczego wykorzystania zasobów. Zasoby wykorzystywane do świadczenia usług komercyjnie lub produkcji towarów rozwiniętych w ramach Projektu powinny być zawsze uwzględniane jako zasoby wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Monitorowanie odbywa się na podstawie wybranego wskaźnika, z wykorzystaniem dokumentacji finansowo-księgowej oraz innych dokumentów, na podstawie których można potwierdzić proporcje wykorzystania zasobów jednostki naukowej do prowadzenia działalności gospodarczej lub niegospodarczej.

    Czy w ramach spotkania z Panelem Ekspertów Wnioskodawcę mogą reprezentować również przedstawiciele podwykonawców lub firm doradczych?
    Odp.: Wnioskodawcę na spotkaniu może reprezentować maksymalnie 5 osób, które mają pełną wiedzę o ocenianym projekcie nie mogą w nim uczestniczyć przedstawiciele firm doradczych.

    Jak zdefiniowana jest innowacyjność projektu na poziomie co najmniej europejskim? Tzn. czy istnienie podobnych rozwiązań, ale takich, które nie obejmują rynku na poziomie np. mniejszym niż 5% dyskwalifikuje projekt w kryterium innowacyjności?   
    Odp.: Nowość rezultatu musi zostać określona  we wniosku w kontekście posiadanych przez niego nowych cech, funkcjonalności, względem produktów/usług/technologii konkurencyjnych. Należy wykazać najważniejsze cechy / korzyści / parametry techniczne rezultatu projektu, odróżniające go od produktów/usług/technologii konkurencyjnych lub substytucyjnych i decydujące o jego przewadze względem aktualnej oferty na rynku. Poziom objęcia rynku nie stanowi o nowości rozwiązania.
    Ocena względna zależna od szczegółowego przypadku, Zostanie dokonana przez konsensus panelu ekspertów. 

    Wartość naukowa - jaka wartość oceny innowacyjności/nowości w skali krajowej, jaka w skali europejskiej?
    Odp.: Należy wykazać innowacyjność na poziomie co najmniej europejskim.

    Podział praw majątkowych między konsorcjantami -  w jaki sposób określić by zachować zgodność z Komunikatem KE Zasady ramowe 2014/C 198/01 a także z przepisami o pomocy publicznej - prośba o konkretne wskazówki/rekomendacje. 
    Odp.: Podział praw majątkowych oraz powiązanych z nimi praw dostępu, będących rezultatem projektu, przysługujących konsorcjantom nie może naruszać przepisów o pomocy publicznej . Umowy zawarte z podwykonawcami nie mogą naruszać tej reguły. Przekazanie praw pomiędzy konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem, które odpowiada wartości rynkowej tych praw. Przekazanie praw majątkowych do wyników projektu, nie może stanowić niedozwolonej pomocy publicznej.  Zgodnie z pkt 28 „Komunikatu Komisji – Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną” z dnia 27 czerwca 2014 r. 2014/C 198/01 (Dz.Urz.UE.C Nr 198, str. 1), „w przypadku wspólnych projektów realizowanych w ramach współpracy przez przedsiębiorstwa oraz organizacje prowadzące badania lub infrastruktury badawcze Komisja uznaje, że uczestniczącym przedsiębiorstwom nie udziela się pośredniej pomocy państwa za pośrednictwem tych pod-miotów ze względu na korzystne warunki współpracy, jeśli spełniony jest jeden z następujących warunków:

    uczestniczące w projekcie przedsiębiorstwa ponoszą pełne koszty projektu; lub

    wyniki współpracy, które nie powodują powstania praw własności intelektualnej, mogą być rozpowszechniane, a prawa własności intelektualnej powstające w wyniku działań organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych w pełni przynależą do tych podmiotów; lub

    wszelkie prawa własności intelektualnej powstałe w wyniku projektu oraz powiązane prawa dostępu są rozdzielane po-między różnych partnerów współpracujących w sposób należycie odzwierciedlający ich pakiety prac, wkład i wzajemne interesy; lub

    organizacje prowadzące badania albo infrastruktury badawcze otrzymują rekompensatę odpowiadającą wartości rynkowej praw własności intelektualnej, które powstały w wyniku prowadzonych przez te podmioty działań i które przy-znano uczestniczącym przedsiębiorstwom lub prawo dostępu do których przyznano uczestniczącym przedsiębiorstwom. Z tej rekompensaty można potrącić bezwzględną wartość wszelkiego wkładu – finansowego i niefinansowego – uczestniczących przedsiębiorstw na poczet kosztów działań organizacji prowadzących badania lub infrastruktur badawczych, które to działania doprowadziły do powstania przedmiotowych praw własności intelektualnej.”

    Zakres praw majątkowych do wyników projektu przysługuje Liderowi konsorcjum lub konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych projektu. Umowy zawarte z podwykonawcami nie mogą naruszać reguły określonej w zdaniu poprzedzającym. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników badań przemysłowych 
    i prac rozwojowych będących rezultatem projektu pomiędzy Liderem konsorcjum lub konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

    Wynagrodzenia - czy ten sam sposób i zasady rozliczenia kosztów wynagrodzeń oraz pozostałych w przedsiębiorstwie, jednostce naukowej, u podwykonawcy? Jakie zasady dla poszczególnych podmiotów?
    Odp.: Kategoria wynagrodzeń jest dokładnie opisana w Przewodniku kwalifikowalności kosztów https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2 w zakładce Zasady konkursu.

    Fazy i Zadania realizowane przez poszczególnych konsorcjantów -  które zadania konsorcjanci mogą wykonywać wspólnie?
    Odp.:  Jedno zadanie może być realizowane tylko przez jednego konsorcjanta. Poszczególne fazy realizacji projektu następują kolejno po sobie i mogą obejmować odpowiednio: faza I –  jedno zadanie, obejmujące wykonanie studium wykonalności techniczno-ekonomiczne; faza II – od jednego do czterech zadań, o charakterze badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i/lub prac przedwdrożeniowych; faza III – od jednego do czterech zadań, o charakterze eksperymentalnych prac rozwojowych i/lub prac przedwdrożeniowych. Winno być podzielone na podzadania, inaczej jest to nie wykorzystujemy istniejącego potencjału. 

    Czy można prosić o wypreparowanie z systemu LSI formularza zgłoszeniowego i rozesłanie go w formie edytowalnej?
    Odp.: Wniosek w formie Word jest częścią dokumentacji, więc nie ma potrzeby dodatkowego dokumentu, gdyż i tak zawartość należy przenieść do systemu. Każdy etap wypełniania wniosku można zapisać w formacie PDF. 

    Czy zakres tematyczny programu obejmuje: skoncentrowaną energię słoneczną (koncentratory słoneczne, CSP), energetykę termosolarną (niekoniecznie fotowoltaiczną) w połączeniu z magazynami ciepła? Jeśli nie, to czy są lub będą tego typu programy?
    Odp.: To zagadnienie wchodzi w zakres obszaru T4. Magazyny energii i mikrosieci energetyczne i cieplne. 

    Czy można prosić o doprecyzowania wartości 500 tys. PLN w zakresie zakupy środków trwałych?
    Odp.: Koszt wykorzystania aparatury, infrastruktury informatycznej lub innych urządzeń (sprzętu), których wartość przekracza 500 000 zł rozliczany może być w projekcie tylko za pomocą odpisów amortyzacyjnych. Więcej informacji jest w Przewodniku kwalifikowalności kosztów https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2 w zakładce Zasady konkursu.

    Koszty podwykonawstwa w poszczególnych fazach - kwalifikowalność, uwarunkowania - prośba o doprecyzowanie.
    Odp.: Dokładnie są określone w Przewodniku kwalifikowalności kosztów https://www.gov.pl/web/ncbr/nowe-technologie-w-zakresie-energii2 w zakładce Zasady konkursu.

    Dopuszczalny poziom dofinansowania na realizację poszczególnych kategorii kosztów w związku z koniecznością stosowania przepisów dot. pomocy publicznej - czy należy rozumieć ze prawidłowe wskaźniki % zostały zawarte w Tabeli w pkt 41 RK?
    Odp.: Tak.

    Czy premia dot. zwiększenia intensywności pomocy publicznej nie wyklucza procesu patentowania? Bo jeżeli coś zostanie opublikowane to raczej nie może być patentowane.
    Odp.: Nie wyklucza.

    Wysokość kosztów kwalifikowanych na badania podstawowe do 15% całkowitych kosztów projektu - skąd to ograniczenie? Czy to ograniczenie dotyczy wszystkich faz czy fazy II?
    Odp.: Badania podstawowe są dopuszczalne w fazie II.

    Wdrożenie wyników: Jakie mierniki wdrożenia poszczególnych wyników poszczególnych faz? Jaka skala produkcji / uruchomienia usług kwalifikuje się jako wprowadzenie wyników do własnej działalności gospodarczej? W jaki sposób wnioskodawca ma zapewnić że nabywca prac do wyników/licencjobiorca wykorzysta wyniki we własnej działalności gospodarczej tj. rozpocznie produkcję innowacyjnych produktów/świadczenie usług/ zastosuje technologię? W jakiej formie? Jakie mierniki mają to potwierdzać /wartości sprzedaży/produkcji/ czas rozpoczęcia produkcji? 
    Odp.: Miernikiem poszczególnych faz jest uzyskanie rezultatów wskazanych dla każdego etapu do osiągnięcia na koniec fazy (Załącznik nr. 13) . Opis wdrożenia stanowi część wniosku i do wnioskodawcy należy wybór mierników. Zapewnienie wdrożenia przez nabywcę powinno być jasno opisane w umowie sprzedaży praw do wyników, należy tam wskazać  w jaki sposób nabywca potwierdzi wdrożenie. 

    Czy w trakcie przygotowywania wniosku w systemie LSI można dodać redaktorów pomocniczych ? Jeśli tak, to proszę o krótką informację jak to zrobić.
    Odp.: Nie ma możliwości dodawania redaktorów pomocniczych. Dostęp do LSI jest przewidziany dla 1 osoby- jeden login (email) = jeden użytkownik. Każdy etap wypełniania wniosku można zapisać 
    w formacie PDF. I przesłać mailowo dowolnej osobie zaangażowanej w realizację projektu.

    Jak wygląda podział pracy między przedsiębiorstwo oraz jednostkę naukową - czy jest jakiś wymóg wskazujący jaki % musi ponieść przedsiębiorstwo a jaki jednostka naukowa?
    Odp.: Podział pracy powinien być ustalony w Umowie konsorcjum, nie ma z góry narzuconego % udziału jaki musi ponieść przedsiębiorstwo. Proszę jednak zwrócić uwagę na obowiązki Lidera konsorcjum będącego przedsiębiorcą określone w umowie o dofinansowanie.

    Czy w ramach Fazy 1 jednostka naukowa musi mieć swoje oddzielne zadanie?
    Odp.: Nie.

    Czy Faza 1 i Faza 2 może być skrócona? Czy jedynie faza 3 może być skrócona?
    Odp.: Fazy mogą być skrócone nie mogą być wydłużone. Proszę pamiętać, że nawet jeśli jeden 
    z wykonawców zakończy i zaraportuje daną fazę będzie musiał na wyniki oceny poczekać na pozostałych wykonawców ze względu na limit projektów w danej fazie i konieczność konkurowania pomiędzy sobą.

    Czy jest jakiś m.in. wymóg co od oceny konsorcjanta - tj. jednostki naukowej (A, B czy C)?
    Odp.: Nie. 

    Na jakim etapie trzeba przygotować umowę konsorcjum? Obecnie wygląda, że należy dostarczyć je na etapie umowy o dofinansowanie?
    Odp.: Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

    Czy w przypadku awarii systemu LSI nabór zostanie wydłużony?
    Odp.: NCBR może pozytywnie rozpatrzyć zgłoszenie błędu przez wnioskodawcę jedynie gdy są one związane z wadliwym funkcjonowaniem systemu informatycznego LSI i leżą po stronie NCBR, nie  zaś po stronie wnioskodawcy. Jeśli wystąpią długotrwałe problemy techniczne uniemożliwiające składanie wniosków za pomocą systemu informatycznego LSI, wnioskodawca powinien stosować się do komunikatów na stronie internetowej NCBR. Niewykluczone, że jednym z rozwiązań może ale nie musi być wydłużony nabór.

    Czy rozważają Państwo wydłużenie terminu składania wniosków?
    Odp.: Nie przewidujemy na ten moment wydłużenia terminu naboru.

    System wsparcia Prosumenta zostanie zlikwidowany z 1 stycznia 2022 r. co oznacza, że nie można już będzie mówić o energetyce prosumenckiej (kojarzonej z systemem wsparcia finansowego i korzystnego rozliczania energii), a o energetyce mikrowytwórców.
    Odp.: Ostatni zapis w obowiązującej ustawie mówi o „prosumencie energii odnawialnej”.  W propozycji nowej ustawy planuje się zmianę formy rozliczenia a nie definicję. Jest to termin umowny. Dotyczy także mikrowytwórców.
     


    DZIEŃ OTWARTY – I KONKURS

    „NOWE TECHNOLOGIE W ZAKRESIE ENERGII” – część druga

     

    W LSI ma być jeden login na instytucję czy jeden login na projekt?

    Jeden login na instytucję, w ramach którego mogą być składane wnioski w ogłoszonych przez NCBR konkursach.

    Czy tylko lider składa oświadczenie?

    Zgodnie z Instrukcją do wniosku „Oświadczenie woli dotyczące złożenia wniosku za pośrednictwem systemu informatycznego” składa jedynie Lider konsorcjum.

    Czy przewidują Państwo możliwość przesunięcia terminu naboru wniosków?

    Zgodnie z informacją przekazaną na spotkaniu nabór został wydłużony do 12 stycznia 2022 r. Informacja zostanie opublikowana na stronie NCBR.

    Czy dane finansowe podaje jednostka naukowa czy tylko przedsiębiorca?

    Dane finansowe, a dokładnie „Sytuacje finansową” uzupełniają Wnioskodawcy będący przedsiębiorstwami.

    Nie może być składany wniosek poprzez prywatne konto użytkownika? Każdy może takie konto w LSI założyć...

    Konto/login może być założony na prywatny adres mailowy. Ważne jest, aby wniosek był składany na loginie (adresie mailowym) do którego zawsze będą mieć Państwo dostęp.

    Czy oświadczenia mogą być podpisane podpisem kwalifikowanym?

    Oświadczenie może być podpisane podpisem kwalifikowanym.

    Czy w przypadku wniosku składanego przez 2 przedsiębiorców i jednostkę naukową - dane finansowe podają obaj przedsiębiorcy czy tylko Lider?

    Sytuacja finansowa uzupełniana jest przez każdego Wnioskodawcę, który jest przedsiębiorstwem. We wskazanym przykładzie 2 przedsiębiorców musi wypełnić dane.

    Czy umowę konsorcjum załączamy do wniosku?

    Nie ma konieczności załączania do wniosku umowy konsorcjum. Wnioskodawca jest zobowiązany do zaznaczenia odpowiedzi „TAK” dla oświadczenia „Oświadczam, że: została skutecznie zawarta umowa konsorcjum, o treści zgodnej z wytycznymi dla niniejszego konkursu, zamieszczonymi na stronie internetowej Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

    Czy opis prac przedwdrożeniowych jest obowiązkowy?

    Opis prac przedwdrożeniowych jest obowiązkowy, tak samo jak  pozostałych prac. W przypadku braku uzupełnienia danych Generator uniemożliwi zapisanie danych.

    A czy same prace przedwdrożeniowe są obowiązkowe?

    Zgodnie z Pkt. 10 Regulaminu Konkursu prace przedwdrożeniowe są obowiązkowe.

    Czy umowa konsorcjum musi być podpisana odręcznie czy może być elektronicznie?

    Umowa konsorcjum może być podpisana odręcznie lub elektronicznie.

    W przypadku prac przedwdrożeniowych istnieje możliwość nieponoszenia kosztów finansowych w ramach projektu?

    W przypadku prac przedwdrożeniowych istnieje możliwość nieponoszenia kosztów finansowych w ramach projektu. Sugeruje się jednak wskazanie tych kosztów we wniosku z wartością wynoszącą 0 zł.

    Czy jest to równoznaczne z tym, że można pominąć prace przedwdrożeniowe?

    Nie należy pomijać we wniosku o dofinansowanie prac przedwdrożeniowych, gdyż zgodnie z punktem 10 RK są one obowiązkowe.

    Witam Czy w skład konsorcjum może wchodzić jeden przedsiębiorca i dwie jednostki naukowe?

    Zgodnie z Pkt. 4 Regulaminu Konkursu w skład konsorcjum wchodzi co najmniej jedno przedsiębiorstwo i co najmniej jedna jednostka naukowa, a zatem w ramach konsorcjum może wchodzić jedno przedsiębiorstwo i dwie jednostki naukowe przy czym Liderem musi być przedsiębiorstwo.

    Dzień dobry, przewodnik kwalifikowalności kosztów głosi, że w ramach "innych kosztów operacyjnych" można ponosić koszty: "elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej". Czy oznacza to, że możemy zabudżetować jako wydatek jednorazowy dowolne elementy uzasadnione budową prototypu lub demonstratora? Jak ma się do tego zapis, że możemy za kwalifikowalne uznać "wartość aparatury, infrastruktury informatycznej lub innego urządzenia (sprzętu) które nie przekracza 500 000 zł,". Rozumiem, że limit ten 500 tys. odnosi się tylko do aparatury badawczej, a nie do elementów będących częścią składową prototypu/demonstratora?

    Elementy prototypu nie stanowią aparatury badawczo – rozwojowej niezbędnej do wykonania określonych prac w projekcie. Wartość  zakupów elementów prototypu/demonstatora nie jest limitowana.

    W przypadku rozliczenia VAT strukturą, którą opcję zaznaczamy - które oświadczenie?

    Prosimy o wybranie oświadczenia

    Oświadczam, że lider konsorcjum:

    nie ma prawnej możliwości odliczenia lub ubiegania się o zwrot poniesionego ostatecznie

    kosztu podatku VAT i w związku z tym wnioskuje o refundację części poniesionego w ramach

    projektu podatku VAT. Jednocześnie zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach

    projektu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające

    odzyskanie lub odliczenie tego podatku

    Czy w związku z faktem, iż w umowie o dofinansowanie dla naboru NTE pojawia się zapis o osobach fizycznych to czy wyłączenie dotyczy tylko osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej czy też obejmują osoby fizyczne prowadzące JDG (a więc umowy B2B)? Taka opcja jest dopuszczalna w projektach unijnych.

    Zgodnie zapisami umowy – w par. dotyczącym konkurencyjności wydatków niestosowanie procedur wskazanych w umowie dotyczą m. in.  zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac B+R prowadzonych w Projekcie przez osoby fizyczne wskazane we wniosku o dofinansowanie Projektu, posiadające wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac B+R zgodnie z tym wnioskiem.

    Osoba fizyczna prowadzona działalność gospodarczą jeżeli zostanie wskazana z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie i będzie wykonywała usługę osobiście może podlegać wyłączeniu wskazany powyżej.  

    Jednocześnie  koszty  umowy na zasadzie B2B powinny zostać rozliczone w kategorii E-podwykonawstwo.

    Czy przed złożeniem wniosku musimy mieć wyłonionego podwykonawcę czy wystarczy że będziemy mieli oferty cenowe na podstawie których oszacujemy koszty tego podwykonawstwa?

    Nie ma obowiązku wyboru konkretnego podwykonawcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
    Zebranie ofert jest jednak niezbędne by oszacować koszt podwykonawstwa.

    Czy osoby na umowach zlecenie muszą mieć spełnioną zasadę konkurencyjności na etapie składania wniosku i podpisaną umowę warunkową?

    Tylko umowy z zakresu prawa pracy są zwolnione z obowiązku stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców w projekcie. Umowy cywilnoprawne (np. umowa o dzieło, umowa zlecenia, umowa o współpracy) podlegają obowiązkowi  stosowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców, zgodnie zapisami umowy. Można podpisać z wyłonionymi wykonawcami umowy warunkowe.

    Czy przy tak długim okresie realizacji można zaplanować wzrost wynagrodzeń?

     Tak, w tym przypadku proszę o wskazanie tej informacji w metodzie szacowania kosztów.

    Osobo miesiąc to 160 czy 168 h?

    Osobomiesiąc –  jest to koszt zatrudnienia osoby w pełnym wymiarze czasu przez okres 1

    miesiąca. Ilość godzin w osobomiesiącu jest uzależniona  od dni roboczych w danym miesiącu oraz od  wykonywanego zawodu (pracownik naukowy, fizyczny, umysłowy, wykładowca etc. )

    Kwalifikowalność Vat jako kosztu- w jaki sposób planować jeśli odrębna forma rozliczeń u poszczególnych konsorcjantów? Jak planować jeśli potencjalne wdrożenie / komercjalizacja będzie realizowane przez innego konsorcjanta niż ten który składa oświadczenie o kwalifikowalności vat? Które z trzech oświadczeń ws. vat jest odpowiednie dla oświadczenia w sprawie rozliczania strukturą? Czy jest szansa na dodanie tej możliwości oświadczenia we wniosku? 

    We wniosku o dofinansowanie należy uwzględnić oświadczenie składane są przez wszystkich konsorcjantów  w zakresie kwalifikowalności VAT.

    Właściwe oświadczenie dla podmiotu rozliczającego VAT struktura to oświadczenie:

     nie ma prawnej możliwości odliczenia lub ubiegania się o zwrot poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i w związku z tym wnioskuje o refundację części poniesionego w ramach projektu podatku VAT. Jednocześnie zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie lub odliczenie tego podatku

    Oświadczenia w zakresie VAT mogą być korygowane we wnioskach o płatność, w którym każdorazowo takie oświadczenie musi zostać złożone.

    Czy wkład własny należy wnosić proporcjonalnie z dofinansowaniem do każdego wydatku, czy można najpierw ponosić wydatki z dofinansowania w 100%, a wkład własny wnieść w kolejnych etapach realizacji projektu - tak, by globalnie w projekcie oczywiście wykazać i ponieść cały wkład własny?

    Tak, wkład własny należy wnosić proporcjonalnie do każdego wydatku.

    Czy zawarcie umowy warunkowej z podwykonawca możemy podpisać nie przeprowadzając procedury wybory podwykonawcy przez BK?

    W projektach krajowych nie stosujemy Bazy Konkurencyjności. Wybór wykonawcy odbywa się na zasadach wskazanych w Umowie.  Umowy warunkowe mogą zostać zawarte.

    Z uwagi na długą realizację projektu - czy dopuszczalne będą zmiany w budżecie po zawarciu umowy o dofinansowanie czy w trakcie realizacji Projektu? Czy można założyć ceny o x% wyższe od cen z dzisiejszych ofert np. na aparaturę - uwzględniające np. poziom inflacji - czy nie będzie zarzutu, że ceny są wyższe od cen rynkowych np. wskazanych w ofertach?

    Istnieje możliwość wprowadzania zmian do budżetu zgodnie z zapisami umowy w par. Tryb i zakres zmian Umowy.

    Planując kosztorys należy uwzględnić racjonalne kwoty zapewniające finansowanie projektu w przyszłości, pamiętając o tym, że dofinansowanie NCBR nie ulegnie zwiększeniu w przypadku wzrostu inflacji. Ewentualne zawyżenie obecnie obowiązujących cen należy wskazać w metodzie szacowania kosztów.

    Czy zlecenie budowy farmy wiatrowej generalnemu wykonawcy będzie traktowane jako zakup sprzętu z wdrożeniem i uznane w całości jako koszt bezpośredni? Tj. budowy demonstratora + usługi obce?

    Tak, taki koszt można zaplanować w kat E, pamiętając o limitach w tej kategorii.

    Gdzie wykazujemy koszty audytu i koszty promocji? W pracach przedwdrożeniowych?

    Koszty audytu i promocji powinny zostać zaplanowane  w zadaniach, w okresie którym audyt jest planowany do przeprowadzenia.

    Czy wkładem własnym może być koszt wynajmu budynku/pomieszczeń biurowych, w których realizowana jest praca objęta projektem?

    Tak, koszty wynajmu budynku oraz pomieszczeń biurowych można uznać za wkład własny po spełnieniu warunków wskazanych w dokumentacji programowej tj. w Przewodniku kwalifikowalności kosztów.

    Czy w ramach I fazy też możliwa wypłata zaliczki? w jakiej wysokości?

    Zgodnie z zapisami umowy, Centrum wypłaca pierwsza zaliczkę w wysokości wskazanej w harmonogramie płatności po spełnieniu wszystkich warunków wskazanych w umowie.

    Wkład własny - jakie rodzaje wydatków kwalifikują się (najem powierzchni, urządzeń, usługi b+r/ badania przemysłowe/prace rozwojowe/ przedwdrożeniowe usługi doradcze, koszty osobowe, zadania zlecone, usługi obce, elementy projektu, w jakiej skali, i w której z faz kwalifikują się ?

    Wkład własny został szczegółowo opisany w dokumentacji programowej tj. w Przewodniku kwalifikowalności kosztów.

    Wkład własny w formie pieniężnej - środki finansowe, którymi jednostka będzie pokrywała wydatki związane z realizacją danego projektu. Wniesienie wkładu pieniężnego podlega ewidencji księgowej w drodze bieżących księgowań operacji gospodarczych związanych z realizacją projektu.

    Wkład własny może być wniesiony także w formie rzeczowej, np. w formie przekazania na rzecz

    realizowanego projektu określonych składników majątku (tj. urządzenia lub materiały).

    Jakie są zasady wyboru podwykonawcy przed złożeniem wniosku?

    Zasady te zostały określone i opisane  w umowie w paragrafie Konkurencyjność wydatków. 

    Proszę o informację co w wypadku drastycznej podwyżki cen materiałów jak to ma obecnie miejsce? Projektujemy zdarzenie które nastąpi za dwa lata.

    Planując kosztorys należy uwzględnić racjonalne kwoty zapewniające finansowanie projektu w przyszłości, pamiętając o tym, że dofinansowanie NCBR nie ulegnie zwiększeniu w przypadku wzrostu inflacji. Ewentualne zawyżenie obecnie obowiązujących cen należy wskazać w metodzie szacowania kosztów.

    We wniosku należy podać dane finansowe w tym przepływy pieniężne. Co jeśli podmiot w sprawozdaniu finansowym nie ma obowiązku sporządzania sprawozdania z przepływów pieniężnych lub prowadzi jedynie książkę przychodów  i rozchodów.

    W takim przypadku wypełniają Państwo dane, które wynikają z rodzaju prowadzonej działalności i sprawozdawczości finansowej.

    Czy w dokumencie "oświadczenie woli" muszą się podpisać wszystkie wymienione we wniosku osoby upoważnione do reprezentacji wnioskodawcy?

    „Oświadczenie woli dotyczące złożenia wniosku za pośrednictwem systemu informatycznego - Lider konsorcjum” musi być podpisane zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w dokumencie rejestrowym (nie jest to zawsze równoznaczne, że oświadczenie musi być podpisane przez wszystkie osoby upoważnione do reprezentacji Wnioskodawcy).

    Czy o wypłacie zaliczki decyduje tylko sytuacja finansowa Lidera projektu czy również konsorcjantów?

    O formie finansowa projektu – zaliczkowym czy refundacyjnym  decyduje  sytuacja finansowa Lidera projektu, gdyż to on jest odbiorcą zaliczki. Jednakże powinien on dysponować otrzymanymi środkami zgodnie z analizą ryzyka NCBR, która jest przeprowadzana również dla konsorcjantów.

    Czy możemy zwiększyć wydatki bezpośrednie kosztem rezygnacji z kosztów pośrednich? To pytanie wiąże się z Fazą III, w której trudno będzie uzasadnić 25% kosztów pośrednich, co w konsekwencji uniemożliwi skorzystanie z pełnej puli dofinansowania. Dla przykładu: duże przedsiębiorstwo poniesie wydatki na poziomie 160mln (+25% k. pośrednich = 40 mln!), łącznie 200 mln zł x 40% dof = 80mln zł.

    Koszty pośrednie wyliczane są na podstawie wzoru O=(Op+W)x25%. Nie ma możliwości  zwiększenia kosztów bezpośrednich rezygnując  z kosztów pośrednich. Natomiast istnieje możliwość niewykorzystania kosztów pośrednich w zaplanowanej wysokości i zwrot niewykorzystanych środków po zakończeniu realizacji projektu.

    czyli możemy próbować regulować to podwykonawstwem?

    Tak, gdyż podwykonawstwo nie jest wliczane do wzoru określającego poziom kosztów pośrednich.

    Czy skrzynka ePUAP przedsiębiorstwa jest obligatoryjna?

    Skrzynka ePUAP nie jest obligatoryjna. Możliwe są inne kanały komunikacji takie jak tradycyjna poczta.

    Wkład własny finansowy i/bądź rzeczowy czy możliwe jest zastosowanie obydwu wkładów czy tylko jeden rodzaj i czy możliwa zmiana w poszcz. fazach?

    Tak, istnieje taka możliwość. Przypominamy o obowiązku dokładnego opisania wkładu rzeczowego i metody szacowania.

    Dlaczego w LSI dane może wprowadzać wyłącznie jeden podmiot, nie wszyscy z osobna? W jaki sposób uwiarygodnić oświadczenia poszczególnych konsorcjantów w generatorze?

    W ramach sesji uzupełnianie wniosku możliwe jest przez jedną osobę. Mogą Państwo udostępnić login oraz hasło innym podmiotom, gdyż to Państwo są właścicielem konta w LSI. Jednakże nie zalecamy takiego sposobu współpracy pomiędzy konsorcjantami. Ponadto zwracamy uwagę, że Lider składając wniosek powinien również załączyć do niego podpisany dokument pn.: „Oświadczenie woli dotyczące złożenia wniosku za pośrednictwem systemu informatycznego”, w którym to stwierdza, że „wnioskodawca ma świadomość, że ciąży na nim obowiązek zabezpieczenia konta w systemie informatycznym w sposób uniemożliwiający dostęp przez osoby nieupoważnione.”

    Mówili Państwo, że jeden login na instytucję. Czy to oznacza, że osoba, która obsługiwała u nas inne projekty w systemie, ma też to robić przy nowym wniosku?

    Login oraz hasło do LSI mogą Państwo udostępniać innym osobom, natomiast w trakcie jednej sesji udział w uzupełnianiu wniosku może brać jedna osoba.

    Czy opis oczekiwanych  efektów ujętych w załączniku nr 13 np.: plan komercjalizacji powinien być zaplanowany w pracach przedwdrożeniowych i czy można z tym zaplanować koszty w budżecie?

    Wszystkie prace prowadzące do osiągnięcia oczekiwanych efektów ujętych w zał. Nr 13 powinny być zawarte we wniosku i opisane zgodnie z Instrukcją do wniosku.

    Bardzo proszę jeśli będzie możliwość o dokładne wyjaśnienie oczekiwań co do rezultatów  miękkich dla każdej z faz, czy należy zaplanować osobne zadanie na osiągnięcie tych rezultatów, są to nowe wymagania i pojawia się wiele wątpliwości w tym zakresie.

    Rozpisując projekt należy kierować się produktami i ich minimalnymi wartościami wskazanymi
    w załączniku nr 13. Pomysł jaki zostanie zaprezentowany we wniosku powinien być na tyle zgodny z opisanymi wymaganiami i na tyle innowacyjny aby mógł konkurować z innymi projektami, zostanie to ocenione na etapie oceny projektu.

    Wydatki w ramach fazy III mogą dopiero się wykrystalizować w wyniku realizacji fazy i i fazy II. Co w tej sytuacji? Czy możemy założyć budżety alternatywne? Czy lepiej wycenić najbardziej prawdopodobny scenariusz?

    Lepiej wycenić najbardziej prawdopodobny scenariusz, pamiętając, że nie można zmieniać kwoty dofinansowania w trakcie projektu.

    Czy umowy warunkowe w tym momencie są obligatoryjne, czy opcjonalne?

    Nie są obligatoryjne na etapie składania wniosku ale są niezbędne do opisania zasad współpracy przy projekcie. Podczas oceny przez zespół panelowy często jest kierowana prośba o udostępnienie umów warunkowych. Umowy warunkowe jak i umowa konsorcjum będą wymagane na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu.

    Występując z 3 projektami dla 3 obszarów tematycznych z badaniami podstawowymi przez tą samą jednostkę naukową w 2 fazie jednego projektu, można zakres tych badań wykorzystać w dwóch pozostałych projektach, by nie powielać kosztów dla opracowania części składowej występującej we wszystkich 3 projektach, tylko w różnej skalowości?

    Biorąc pod uwagę brak szczegółowych danych dotyczących zakresu tych badań na tym etapie nie jest możliwe rozstrzygnięcie tej kwestii. Należy mieć jednak na uwadze zakazu podwójnego finansowania oraz kwestii związanych z podziałem praw do wyników prac. Ponadto należy mieć na uwadze, że spośród trzech składanych wniosków może zakwalifikować się do finansowania jeden. Trzeba przewidzieć taki przypadek w planowaniu zadań we wnioskowanym projekcie.

    Wymóg obligatoryjny złożenia wniosku o certyfikacje tylko przez przedsiębiorstwo np.  na podstawie badań zewnętrznych, czyli badań przez jednostkę naukową/konsorcjanta, nie musi, czy nie musi być wyodrębniony dodatkowo?

    Rozumiemy, że chodzi tu o badania certyfikacyjne, które przedsiębiorstwo zleca np. jednostce badawczej = konsorcjantowi. Pytanie brzmi : musi czy nie musi być wyodrębnione. Nie powinno być krzyżowego finansowania (zlecania), więc powinno to być zadanie przypisane jednostce badawczej. W tym przypadku nie może być to wyodrębnione z uwagi na regulaminowo ograniczoną liczbę zadań. Jednostka naukowa będąca konsorcjantem powinna mieć to podzadanie zapisane w swoim zadaniu głównym. Drugim rozwiązaniem jest zaplanowanie podzlecenia innej jednostce naukowej lub instytucji certyfikującej.

    Czy w przypadku gdy przedsiębiorstwo wykorzystuje demonstrator zakupiony w fazie III projektu na cele wdrożenia wyników projektu ma możliwość generowania zysków ze sprzedaży produktów będącego wynikiem wdrożenia?

    Po zakończeniu projektu zarówno prototyp jak demonstrator mogą być wykorzystywane komercyjnie o ile nie przynoszą ponadnormatywnego dochodu, czyli gdy cena usługi i/lub cena sprzedaży produkcji jest równoważona przez koszty produkcji z uwzględnieniem amortyzacji.

    Czy jako miejsce wykonywania projektu wpisujemy tylko miejsce powstania demonstratora, czy też miejsca gdzie będą realizowane prace badawcze (w praktyce adresy biur partnerów/konsorcjantów)?

    Miejsce realizacji należy wskazać dla każdej fazy. Należy wpisać miejsce (adres) lokalizacji prototypu/demonstratora, które może różnic się od adresu konsorcjanta. Należy posiadać prawo własności względnie użytkowania terenu, na którym ulokowano prototyp/demonstrator.

    Czy są jakieś zalecenia co do długości trwania prac przedwdrożeniowych, czy np. w fazie 2 powinny zakończyć się po badaniach przemysłowych?

    Nie ma szczegółowych wytycznych w tym zakresie ale należy pamiętać o ocenie merytorycznej wniosku pod kątem odpowiedniego przyporządkowania kosztów i adekwatności planowanych wydatków w stosunku do zaplanowanych prac i oczekiwanych rezultatów. Ocenie będzie również podlegać czy planowane prace zostały podzielone na jasno sprecyzowane, układające się w logiczną całość zadania, które zostały przypisane do właściwej kategorii badań lub prac ( kryterium nr 2 oraz 7- zał. Nr 5 do Regulaminu).

Dokumenty

  • Kontakt

    Punkt Informacyjny

    Tel. 48 22 39 07 170

    Tel. 48 22 39 07 191

    E-mail: info@ncbr.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.07.2021 16:22 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 36.0 07.11.2023 08:19 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 35.0 09.02.2023 13:33 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 34.0 11.01.2023 14:18 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 33.0 03.01.2023 09:45 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 32.0 30.12.2022 10:52 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 31.0 14.10.2022 12:38 Maciej Buźniak
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 30.0 25.07.2022 13:08 Paweł Kęska
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 29.0 11.07.2022 12:27 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 28.0 10.06.2022 11:17 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 27.0 23.05.2022 14:30 Paweł Kęska
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 26.0 11.05.2022 14:46 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 25.0 05.05.2022 13:27 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 24.0 05.05.2022 13:25 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 23.0 12.04.2022 09:42 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 22.0 01.04.2022 11:14 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 21.0 01.04.2022 11:12 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 20.0 01.04.2022 11:07 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 19.0 08.02.2022 15:47 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 18.0 12.01.2022 16:00 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 17.0 06.12.2021 11:57 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 16.0 02.12.2021 07:59 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 15.0 02.12.2021 07:53 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 14.0 26.11.2021 15:16 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 13.0 26.11.2021 12:14 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 12.0 26.11.2021 12:07 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 11.0 26.11.2021 08:49 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 10.0 26.11.2021 08:47 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 9.0 26.11.2021 08:45 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 8.0 03.11.2021 10:42 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 7.0 03.11.2021 10:42 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 6.0 03.11.2021 10:38 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 5.0 03.11.2021 10:37 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 4.0 03.11.2021 09:25 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 3.0 01.09.2021 00:00 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 2.0 30.07.2021 16:41 Szymon Iwańczuk
Nowe technologie w zakresie energii (I konkurs) 1.0 30.07.2021 16:22 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}